Belgische casino's zoeken grenzen verbod gokreclame op

Gepubliceerd op donderdag 12 september 2024

Sinds 1 juli 2023 is er in Belgie een verbod op gokreclame. Echter blijven heel wat online casino's verder reclame maken. Zo is er op score apps zoals Flashscore en LiveScore met de regelmaat van de klok reclame voor goksites te zien. Ook op Facebook duiken geregeld advertenties op voor legale en illegale online casino's. 

Online reclame blijft

Ondanks dat de vele gokreclame op TV, print of radio is gestopt blijven de online casino's online wel adverteren. Websites die door veel gokkers bezocht worden blijven gokreclame tonen aan hun bezoekers. 

Websites en apps met voetbalscores FlashScore en LiveScore hebben de ideale bezoekers voor goksites. Ondanks dat deze sites makkelijk de getoonde advertenties kunnen aanpassen per land blijven ze samenwerken met goksites zoals Golden Palace of Unibet. 

Ook op Facebook blijven de online casino's adverteren. Het lijkt erop dat de KSC voorlopig een gedoogbeleid voert wat betreft online gokreclame. Het kan ook te maken hebben met het te kort aan personeel bij de regulator van de goksector. 

Gedegradeerd naar achterkant van het voetbalshirt

Vanaf 1 januari 2025 is het ook verboden voor online casino's en goksites om te adverteren op de voorzijde van een voetbalshirt, een kleine logo vermelding (max 75cm2) op de achterzijde van het shirt is wel nog toegelaten. 

Ondertussen zijn heel wat casino's op gewiekste manieren bezig om hum merk toch nog zichtbaarheid te geven op de voorkant van het voetbalshirt. Betfirst die sponsor is van Royal Antwerp promoot ondertussen 'AntwerpFirst' op hun shirt, de community werking van Antwerp, maar vooral een dikke knipoog naar het gokmerk. 

Ook Star Casino is hun merkt aan het positioneren om hun exposure te beschermen in het Belgische voetbal. Het casino is sponsor van voetbalclub Beerschot en pronkt alvast met 'Star Casino Foundation' op de shirt. 

Deze ingrepen zijn natuurlijk op het randje zegt gokexpert van de UGent Bram Constandt. Technisch gezien worden niet de gokmerken gepromoot. Volgens de woordvoerder van de kansspel commissie Stefaan Savenberg zal elk geval appart worden bekeken vanaf volgend jaar. 

Volgens Constandt werken buitenlandse casino's in de UK, Spanje en Italie al langer met Foundation om toch nog hun merk op een voetbalshirt te krijgen en er blijkt juridisch weinig tegen in te brengen. 

Sponsoring van Amateur ploegen 

Een andere leemte in de verbod op gokreclame is de sponsoring van Amateur ploegen. Ondertussen zijn er meer dan 800 amateur voetbalteam die met goksponsor op hun shirt spelen. De lokale bakker en slager werden vervangen door gok giganten die met graagte de clubs sponsoren. 

Bovendien adverteert Napoleon Games met een pseudomerk op TikTok hun actie waarmee amateurclubs gratis shirt kunnen krijgen. Het Chinese bedrijf accepteer normaal geen gokreclame op hun platform, maar met een slimme list wist Napoleon TikTok om de tuin te leiden.