Gepubliceerd op donderdag 04 augustus 2022
In een studie van de Universiteit van Glasgow en Stirling blijkt dat 32% van de respondenten van de studie aangeven dat gokreclame zorgt voor ongeplande gokuitgaven bij mensen dien online gokken.
Bij mensen met gokproblemen blijkt de gevoeligheid voor gokreclame nog hoger. Hier geeft 87% aan dat de reclame leide tot weddenschappen die ze niet hadden voorzien.
De autheurs van de studie geven aan dat ze niet konden bewijzen dat gokreclame zorgt voor meer gokverslaafden, maar dat de significant verhoogde invloed bij mensen met gokproblemen zorgwekkend is.
Het verband tussen problematisch gokgedrag en de hogere ongeplande gokuitgaven suggereren dat marketing restricties een positieve invloed kunnen hebben op het aantal gokverslaafden.
Er is ook een relatie tussen het ontvangen van direct marketing en de verhoogde invloed van de reclame.
TV advertenties en online ads blijken volgens de studie geen tot weinig invloed te hebben op de gokuitgaven.
In Belgie zal reclame voor online casino's binnenkort verboden worden en zullen operatoren zelfs geen direct marketing zoals e-mail mogen sturen. Ook TV en online reclame worden verboden, maar deze blijken volgens de studie weinig invloed te hebben op de gokuitgaven.
Vanaf 1 mei wordt spelers verificatie verplicht bij goksites
21 april 2025Casino Middelkerke beschuldigd van Sociale Fraude door ex-werkneemster
20 april 2025KSC liet dit jaar al 1.298 illegale gokreclames verwijderen van Facebook
04 april 2025BAGO slaakt nood kreet rond stijging illegaal gokken
01 april 2025De EPIS zwarte lijst bestaat 20 jaar
16 maart 2025Win een huis met de Nationale Loterij
12 maart 2025Peppermill lanceert Gates Of Peppermill
12 maart 2025Pragmatic lanceert 1000-versie van hun dice games
11 maart 2025Betano lanceert online casino
10 maart 2025Reclame verbod in Nederland leidt tot groeiende illegale gokmarkt
28 februari 2025