32% van de gokker gokt meer door reclame

Gepubliceerd op donderdag 04 augustus 2022

In een studie van de Universiteit van Glasgow en Stirling blijkt dat 32% van de respondenten van de studie aangeven dat gokreclame zorgt voor ongeplande gokuitgaven bij mensen dien online gokken.

Bij mensen met gokproblemen blijkt de gevoeligheid voor gokreclame nog hoger. Hier geeft 87% aan dat de reclame leide tot weddenschappen die ze niet hadden voorzien.

Problematisch verband

De autheurs van de studie geven aan dat ze niet konden bewijzen dat gokreclame zorgt voor meer gokverslaafden, maar dat de significant verhoogde invloed bij mensen met gokproblemen zorgwekkend is.

Het verband tussen problematisch gokgedrag en de hogere ongeplande gokuitgaven suggereren dat marketing restricties een positieve invloed kunnen hebben op het aantal gokverslaafden.

Er is ook een relatie tussen het ontvangen van direct marketing en de verhoogde invloed van de reclame.

TV advertenties en online ads blijken volgens de studie geen tot weinig invloed te hebben op de gokuitgaven.

Gok reclame in Belgie

In Belgie zal reclame voor online casino's binnenkort verboden worden en zullen operatoren zelfs geen direct marketing zoals e-mail mogen sturen. Ook TV en online reclame worden verboden, maar deze blijken volgens de studie weinig invloed te hebben op de gokuitgaven.

Meer casino nieuws