Gokreclame binnenkort verboden in België

Gepubliceerd op maandag 09 mei 2022

In België wordt gokreclame bijna volledig aan banden gelegd. Reclame voor online casino's zal binnenkort niet meer te zien zijn op televisie, radio en ook online. De regering wil hiermee het aantal gokverslavingen tegengaan.

Gokreclame zet in de eerste plaats mensen actief aan tot gokken. Maar het zorgt ook voor een normalisering van gokken in de samenleving. Vincent van Quickenborne, Minister van Justitie

Het nieuwe koninklijke besluit heeft de filosofie dat mensen die willen gokken en zelf actief op zoek zijn naar informatie nog geconfronteerd kunnen worden met reclame. Maar dat problematische gokkers zo weinig mogelijk in verleiding worden gebracht met reclame voor gokken.

Opvallend is dat het KB helemaal niet in lijn ligt met het advies van de kansspelcommissie rond gokreclame. Het advies van de KSC is veel minder strict dan het KB die nu voorgesteld is.

Reclame verboden

In het besluit worden heel wat vormen van reclame verboden en blijven slechts enkele vormen van gokreclame mogelijk.

Wat wordt verboden?

  • Gokreclame op televisie, radio, krant en tijdschriften
  • Gepersonaliseerde reclame via e-mail, post of sms
  • Sportsponsering (vanaf 1 januari 2025)
  • Reclameaffiches voor gokken op openbare plaatsen
  • Reclamedrukwerk voor kansspelen
  • Gratis demonstratiespelen

Zodra het KB in werking treed zal het dus gedaan zijn met gokreclame op televisie, op Facebook maar het zal voor de Belgische online casino's dus ook verboden worden om hun klanten promoties te sturen via mail.

Maar ook sportsponsering door de goksector zal verdwijnen vanaf 2025. Op dit moment genieten 16 Belgische voetbal clubs van sponsering door de goksector. Volgens de CEO van de Pro League gaat er zo 11 miljoen euro in rook op.

Wat is nog toegestaan?

  • Reclame op eigen website en social media
  • In de fysieke inrichting zelf en op de gevel van de gokinstellinggen
  • Op een webpagina met zoekresultaten zoals Google

De verschillende casino's zullen dus wel nog kunnen adverteren op Google en via hun social media kanalen. Maar adverteren op social media zal niet meer mogelijk zijn voor de casino's.

Nationale loterij ontspringt de dans

Het nieuwe KB werpt ook vragen rond over de Nationale Loterij, de kanspelinrichting van de Belgische overheid die niet onderworpen is aan het KB en dus nog naar hartelust reclame zal kunnen maken voor hun krasbiljetten en loterijen.

Volgens de topman van de loterij Jannie Haek zijn lotterij producten ook een pak minder verslavend dan online casino games en sportweddenschappen. Zo zou 6% van de spelers van de lotterij een riscioprofiel hebben terwijl dit bij online casino's tot 20% van de spelers is.